Ţeparii litoralului salvaţi de “week-end-işti”

Posted: September 10, 2010 in De la Forbes
Tags:

Turismul de sfârşit de săptămână a dat o neaşteptată gură de oxigen afacerilor de pe litoral. Asta întârzie însă falimentul “ţeparilor” de pe litoralul românesc, adică ieşirea din piaţă a operatorilor care oferă servicii proaste! Week-end-iştii au făcut un rău litoralului … pentru că au îndepărtat (cel puţin cu un sezon)  momentul restructurării turismului românesc.

Zecile de mii de turişti care au invadat în fiecare weed-end litoralul românesc în această vară au alungat tristeţea proprietarilor de hoteluri, restaurante şi magazine, de la malul mării. Mai mulţi decât anul trecut, şi plătind preţuri şi tarife similare celor din 2009, turiştii de week-end au lăsat în buzunarele proprietarilor de afaceri de pe litoral câteva sute de milioane de euro.

Suma este prea mică pentru a compensa eforturile făcute de puţinii oameni de afaceri care au făcut investiţii serioase pentru a oferi turiştilor servicii de calitate. Banii sunt însă suficienţi pentru a menţine încă în viaţă afacerile operatorilor care se ghidează încă după principiul “lasă că merge şi aşa” oferind servicii proaste la preţuri ridicate.

Criza nu a dus, aşa cum era de aşteptat (şi poate chiar de dorit) la falimentul hotelurilor şi restaurantelor vechi, prăfuite şi mucegăite. Dimpotrivă, le-a prelungit viaţa, a amânat trecerea acestora în măinile celor care-şi doresc să facă un turism de calitate, şi a întârziat astfel momentul restructurării turismului românesc.

TURISM DE CRIZĂ. Cu salariile reduse, cu o perspectivă deloc roză privind locurile de muncă, dar dornici de distracţie, românii au navălit astă-vară pe litoralul românesc la fiecare sfârşit de săptămână. “Criza a lăsat românilor mai puţin timp liber, şi foarte mulţi au preferat să-şi “segmenteze” concediul” explică Traian Bădulescu, consilier al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România, amplificarea fenomenului turismului de sfârşit de săptămână. Aceasta este primul efect vizibil al crizei asupra turismului românesc.

Astfel, chiar dacă numărul de turişti români pe destinaţiile Grecia şi Turcia a rămas relativ constant, iar pe litoralul bulgăresc s-a înregistrat o uşoară creştere a numărului de turişti români, nu puţini au fost cei care au renunţat la destinaţiile ceva mai exotice precum Tunisia, Cipru sau Malta. Şi chiar şi mai mulţi au preferat ca în în locul unui sejur clasic de cinci, şapte sau nouă zile, să petreacă două sau trei week-end-uri prelungite pe litoralul românesc.

Aşa se face că, după un debut de sezon mai slab decât anul trecut, începând cu luna iulie, numărul de turişti pe litoral aproape că a explodat. Potrivit statisticilor Inspectoratului Judeţean de Poliţie din Constanţa, centralizate şi publicate de Asociaţia pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului Litoral-Delta Dunării, la jumătatea lunii august numărul de turişti înregistraţi oficial pe litoralul românesc depăşea 192.000 de persoane. Cu aproximativ 30.000 de persoane mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Şi asta în ciuda faptului că preţurile practicate de hotelieri în week-end au fost comparabile cu cele de anul trecut, şi de regulă cu până la 40% mai mari decât cele valabile în timpul săptămânii, sau cele practicate pentru sejururi, potrivit estimărilor făcute de Bădulescu.

SUTE DE MILIOANE DE EURO. Cu o medie de peste 100.000 de turişti, cele 12 week-end-uri ale lunilor iunie, iulie şi august au adus afacerilor de pe litoralul românesc câteva sute de milioane de euro. O estimare empirică, luând în calcul costul cazării (de circa 300 de lei pe noapte), contravaloarea a trei mese pe zi (aproximativ 150 de lei) şi “alte cheltuieli” de circa 50 de lei pe zi, ne arată că suma lăsată de turiştii de week-end pe litoral depăşeşte 450 de milioane de euro.

Şi asta într-o estimare rezervată a cheltuielilor făcute de aceştia, şi fără a lua în calcul turiştii neînregistraţi, cazaţi în campinguri şi pensiuni sau la rude şi prieteni. Iar la aceste sume se adaugă contravaloarea pachetelor de sejururi de patru până la zece zile.

Pe axa X avem numarul de turişti; Pe axa Y avem data (ziua/luna)

Linia galbena este pentru 2010; Linia albastra este pentru 2009

Explicaţie grafic:Începând cu luna iulie, numărul de turişti de pe litoral a crescut spectaculos.

PARADOX DE CRIZĂ. Oricum, numărul de turişti, şi banii lasaţi de aceştia pe litoral sunt puţini pentru o industrie întinsă pe aproximativ 245 de kilometrii de plajă şi cu circa 250.000 de locuri de cazare disponibile. Şi sunt cu atât mai puţin suficienţi pentru a acoperi eforturile şi investiţiile făcute de puţinii oameni de afaceri şi manageri preocupaţi să ofere turiştilor servicii de calitate.

Sunt însă o binevenită gură de oxigen pentru operatorii hotelurilor şi restaurantelor vechi, prăfuite şi cu servicii proaste, pentru proprietarii plajelor murdare şi pentru deţinătorii teraselor de trei lei, puse anul trecut faţă în faţă cu falimentul. Altfel spus, salvează tocmai turismul cu servicii proaste, făcut de cei care “… au luat hoteluri pe mai nimic, nu au contractatat credite – şi nu au făcut investiţii, şi care nu au practic nici o presiune financiară” după cum explică Dumitru Becşenescu, coproprietar şi membru al Consiliului de Administraţie al hotelului Golden Tulip din Mamaia. “Acestea sunt afacerile care ar trebui să dispară şi mâine, dacă s-ar putea!” completează Becşenescu.

N-a fost însă să fie nici anul asta! Pentru că ieşirea acestora din piaţă (pentru a lăsa loc liber adevăraţilor investitori), a mai fost amânată încă un an, de turişii de week-end.

Acesta este poate cel mai important efect neagtiv şi pervers, al “crizei” de la care ne-am fi aşteptat să ducă la “reaşezarea” turismului românesc.

Şi potrivit lui Becşenescu, momentul restructurării turismului, prin trecerea afacerilor în mâinile celor preocupaţi de investiţii şi dezvoltare, ar mai putea întârzia. Cât? Poate patru sau cinci ani de zile.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s